ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم ویدئو | علوی مقدم: ساماندهی ورزش مشهد، مطالبه مردمی و اقدام بزرگ شورای ششم بود
سرخط خبرها

درباره حاشیه  جدید مجلس یازدهم و دریافت واکسن آنفلوانزا

  • کد خبر: ۴۴۵۰۸
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
درباره حاشیه  جدید مجلس یازدهم و دریافت واکسن آنفلوانزا
خبر از دریافت اولین محموله واردشده واکسن آنفلوانزاست و دریافت آن نه از سوی افراد واجد الشرایط در خط مقدم مبارزه با کرونا، بلکه از سوی افرادی که اتفاقا میزشان فاصله اطمینان بخشی بین آن‌ها و کرونا و آنفلوانزا و در کل مصائب مردم ایجاد کرده است.
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ هنوز ماجرای تحویل خودرو‌های دناپلاس به نماینده‌های مجلس و همچنین پرداخت ۲۳۱‌میلیون تومان حقوق اولیه به آن‌ها، در اذهان عمومی کم رنگ نشده که مجلس یازدهم دوباره حاشیه ساز شده است. حاشیه‌هایی که به تبعیض و تفاوت میان مردم و مسئولان دامن می‌زند. حالا خبر از دریافت اولین محموله واردشده واکسن آنفلوانزاست و دریافت آن نه از سوی افراد واجد الشرایط در خط مقدم مبارزه با کرونا، بلکه از سوی افرادی که اتفاقا میزشان فاصله اطمینان بخشی بین آن‌ها و کرونا و آنفلوانزا و در کل مصائب مردم ایجاد کرده است.
 
خبر دریافت ۱۵۰۰ دز واکسن آنفلوانزا به وسیله مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز واکسیناسیون عمومی خیلی سریع صحت وسقمش مشخص شد و در فضای مجازی از فاکتور‌های آن هم رونمایی شد. واکسنی که حالا در روز‌هایی که خبر از اوج سوم تاخت وتاز کرونا در کشور است، دست یابی به آن برای مردم به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است. البته حرف وحدیث درباره چگونگی دسترسی به این واکسن خیلی وقت است که وجود دارد. عباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی، درباره این ماجرا‌ها در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهور، نوشت: «دبیرکل انجمن شرکت‌های پخش دارو در تاریخ ۹۹/۷/۳ اعلام کرده است: «۲۵ روز است واکسن وارد انبار‌های شرکت‌های پخش دارو شده است و بر اساس دستور وزیر بهداشت بنا شد که واکسن فقط در اختیار معاونت بهداشت وزارتخانه قرار بگیرد تا آن‌ها عرضه را آغاز کنند. سؤال این است این زمان سوزی به چه علت بوده است؟» او همچنین در نامه خود ماجرای ۱۵۰۰ دز واکسن تحویلی به مجلس را تأیید کرد و نوشت: «در تاریخ ۹۹/۷/۱ تعداد ۱۵۰۰ دز واکسن آنفلوانزا با روش غیرنقدی تحویل بهداری مجلس شورای اسلامی شده است.»
محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذاودارو، نیز ۲ هفته پیش اعلام کرد که این سازمان مقداری واکسن آنفلوانزا وارد کرده، اما برای تأمین واکسن مورد نیاز به تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی نیاز است.

واکسن مجلسی!

مسئولان هم جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند؟

سریع‌تر از پخش شدن اصل خبر، واکنش‌هایی بود که شکل گرفت. واکنش‌هایی که تمام آن‌ها انتقاد‌هایی هستند به دولت و مجلس، افرادی که باید سکان داران کشور و نمایندگان مردم باشند، به سوی ایجاد یک شکاف عمیق‌تر بین خودشان و مردم حرکت می‌کنند.
 
محمود‌صادقی، نماینده پیشین مجلس، یکی از افرادی بود که با توئیتی دربرابر این ماجرا جبهه گرفت: «اختصاص اولین محموله واکسن آنفلوانزا به مجلس فقط نشانگر توخالی بودن شعار‌های نمایندگان مجلس یازدهم نیست، بلکه نشانه‌ای از فاصله‌های نهادینه شده مسئولان از مردم است.»
 
او البته از نمونه مشابه دیگری هم رونمایی کرد که شاید از چشم خیلی‌ها پنهان مانده باشد: «قرص‌های فاوپیراویر را هم محرمانه از چین وارد کردند و عمده اش را صرف درمان ازمابهتران کردند.» و آن هم درچه وضعیتی؟ وقتی که تحریم‌های آمریکا واردات دارو و ملزومات پزشکی را با دشواری روبه رو کرده است و خانواده‌های زیادی لنگ دوادرمان عزیزهایشان مانده اند.
 
آسیه باکری، فرزند شهید باکری، هم با انتشار نامه‌ای از پدرش که در آن توصیه‌هایی درباره مردم داری مسئولان درج شده بود، نوشت: «جا داره باز یادی کنم از این نامه. وقتی اعلام می‌کنین واکسن کمه و اولویت بندی می‌کنین که چه کسانی اول بزنن، فهرست رو دوباره تعریف کنین: کودکان زیر ۶ سال، زنان باردار، افراد بالای ۶۵ سال، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و خودایمنی و مسئولان.» کاربران زیادی هم به این موضوع واکنش نشان دادند. کاربری نوشته بود: «درحالی که تعداد نمایندگان مجلس انقلابی ۲۹۰ نفره، خبر اومده ۱۵۰۰ واکسن آنفلوانزا تحویل مجلس داده شده. احتمالا بقیه هم برای خانواده‌ها و عزیزکرده هاشونه دیگه. مردمم هیچی.»


کمتر از ۵۰ هزار تومان، ولی با کارت ملی

هجمه‌هایی که به دلیل این اتفاق علیه مجلس به راه افتاد، خیلی زود همان گونه که شاید انتظارش هم می‌رفت، واکنش‌های معکوس را نیز به دنبال داشت و به سرعت این صحبت به میان آمد که واکسن‌های اختصاص یافته باید بازگردانده شود. شهلا میرگلوبیات، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت که مقرر شد به دلیل شرایط خاصی که امسال وجود دارد، این ۱۵۰۰ دز واکسن برای استفاده دیگر مراکز درمانی به سازمان غذاودارو بازگردانده شود.
 
با این حال کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت و سخن گوی سازمان غذاودارو، برای تمام این ماجرا‌ها توضیحات مفصلی ارائه کرد. او دریافت این میزان واکسن از سوی مجلس را این گونه توجیه کرد: «مراکز بهداشت نهاد‌های مختلف از جمله مرکز بهداشت مجلس شورای اسلامی هم ممکن است در این مرحله دریافت کننده واکسن باشند.»
 
حالا به گفته جهانپور ارز مربوط به خرید بقیه واکسن‌ها نیز تخصیص یافته و سایر محموله‌های واکسن آنفلوانزا برای استفاده سایر افراد همچنین توزیع در داروخانه ها، به تدریج در روز‌های آینده وارد کشور می‌شود و قرار است این واکسن‌ها با قیمت کمتر از ۵۰ هزار تومان و با اولویت گروه‌های پرخطر و سالمندان با ارائه کارت ملی به مردم عرضه شود.
 
از طرفی دیگر، دکتر محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، خبر داده که یک ونیم میلیون دز واکسن آنفلوانزا تأمین شده است، اما تا امروز، یعنی ۵ مهرماه، در مراکز بهداشتی توزیع نمی‌شود و چند روزی زمان می‌برد. زنان باردار، کودکان و بزرگ سالانی که نقص سیستم ایمنی دارند و کودکان زیر ۵ سال از جمله افرادی هستند که باید این واکسن را به طور رایگان دریافت کنند. حالا که صحبت از قیمت واکسن آنفلوانزا شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->